SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

EDEB BAHSİ

<< 4862 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا لَيْثٌ عَنْ عُقَيْلٍ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيِّبِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ لَا يُلْدَغُ الْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ وَاحِدٍ مَرَّتَيْنِ

 

Ebu Hureyre r.a.'den (rivayet edildiğine göre) Nebi (s.a.v.):

 

"Akıllı bir müslüman bir delikten iki defa sokulmaz." buyurmuştur.

 

 

İzah:

Buhari, edeb; Müslim zühd; İbn Mace, fiten; Darimî, rikak; Ahmed b.Hanbel, II, 115, 379.

 

Bir kişi tarafından iki defa aldatılan bir kişiyi aynı delikte bir haşere tarafından iki defa ışınlan ya da sokulan kişiye benzeten bu hadis-i şerif, şiirleriyle Hz. Nebii kötüleyen şair Ebu Gurre hakkında vârid olmuştur. Şiirlerinde devamlı Hz. Nebii hicveden söz konusu şâir, Bedir savaşında esir edilmişti. Bir daha Hz. Nebii hicvetmemesi şartı ile serbest bırakıldığı halde kav­mine dönünce eskisi gibi hicvine devam etmişti. Sonra Uhud'da tekrar esir edilen bu dönek insanın Hz. Nebi'den yine aynı şartlarla ser­best bırakılmasını istemesi üzerine, Efendimiz kendisine bu hadisle karşı­lık vermişti.

 

Hadis-i şerifte geçen "lâ yuldegu" kelimesindeki gayn harfini meksûr olarak okumak da caizdir. Bu takdirde mana "akıllı bir müslüman (asla gafil davranıp da) bir delikten iki defa sokulmamalıdır" şeklinde olur. Ancak bu aldanmayı sadece dünyevi meselelerle ilgili olarak düşünme­meli hem dünyevî hem de uhrevi meselelerle ilgili olarak düşünmelidir.